معنای لغوی اعتکاف
کلمه اعتکاف از ریشه عکف است. اهل لغت برای این ریشه، معانی گوناگونی ذکر نموده اند. از جمله: رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت، اقبال به چیزی بی آن که روی از آن برگردد، محبوس و متوقف کردن چیزی، اقبال و ملازمت بر چیزی از روی تعظیم و بزرگداشت آن، التزام به یک مکان و اقامت در آن، اقامت، ملازمت و مواظبت، حبس و توقف.
تعریف اصطلاحی اعتکاف
مجموع تعاریف بالا را می توان، در یک تعریف خلاصه کرد: "اعتکاف به معنی اقامت گزیددن در جایی است به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد."
بنابراین آنچه باعث تفاوت میان اعتکاف و سایر اقامتها می شود این است که در اعتکاف، یک نحوه توجه و رویکردی وجود دارد که مانع اشتغال فرد به امور دیگر، غیر از آنچه که به او روی کرده می شود.
امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می گویند:
ارکان اعتکاف: ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا هوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از 1) نیت؛ 2) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف؛ 3 کمتر از سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف. توضیح بیشتر درباره ارکان و سایر شرایط اعتکاف را در این جا بخوانید.
اعتکاف در فقه
اعتکاف از اصطلاحات فقه اسلامی و به معنی اقامت طولانی در یکی از مساجد جامع به منظور عبادت است و از جمله عبادتهایی است که سابقه تاریخی فراوانی دارد. بسیاری از پیامبران و موحدان برای راز و نیاز با خداوند و تهذیب نفس و تقویت روح به مدت طولانی در نقطهای معین و به دور از زندگی مادی اقامت میگزیدند.
سنت پیامبر در اعتکاف
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز پس از بعثت، به این سنت دیرینه عمل میفرمود و همه ساله در دهه سوم ماه رمضان در مسجد النبی در مدینه چادری بر پا میکرد، در آنجا معتکف میشد و به عبادت میپرداخت.
مکانهای اعتکاف
بهترین مکانها برای اعتکاف، مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله، است و پس از آنها، مساجد جامع شهرها. اعتکاف از جمله عبادتهای مستحب مؤکد در اسلام است.
در ایام اعتکاف، مباشرت با همسر و بیرون رفتن از مسجد به مدت طولانی و برای کارهای غیر ضروری مجاز نیست.
زمانهای اعتکاف
ایام اعتکاف، دهه آخر ماه رمضان و نیز ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است:
شکافته شدن کعبه برای ولادت علی(ع) ؛ معجزهای جاویدان
بنابر منابع اصیل شیعه و سنی، امیرالمؤمنن علی بن ابیطالب (ع) در 13 رجب سی سال بعد از عام الفیل، در شهر مکه و در خانه کعبه به دنیا آمد.
مورخان عرب نوشتهاند که وقتی «فاطمه بنت اسد» مادر علی (ع) دچار درد زایمان شد به کنار خانه کعبه رفت و اینگونه مناجات کرد: «پروردگارا! من به تو و به همه پیمبران و کتابهایى که از سوى تو آمده است ایمان دارم ، و گفتار جدم ابراهیم خلیل که این خانه را بنا کرد را تصدیق میکنم. پروردگارا! به حق همان کسى که این خانه را بنا نمود، و به حق این نوزادى که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان». به دنبال این دعا بود که ناگهان خانه کعبه شکافته شد و فاطمه به داخل خانه رفت و از دیدگاه حاضران و زوار پنهان گردید و دیوار خانه نیز مانند اول به هم پیوست.
مردم که هراسان شده بودند خواستند قفل در را باز کنند ولى در باز نشد، و دانستند که سرىدر این کار هست و این ماجرا از جانب خداى تعالى است. محلی که برای مادر امیرالمؤمنین (ع) شکافته شد اکنون "مستجار" نامیده میشود و چسبیده به "رکن یمانی" است.
از آن زمان بیش از 1440 سال میگذرد. با اینکه در این مدت مدید، خانه کعبه بارها و بارها تعمیر و حتی از نو بازسازی شده است اما هر بار پس از تعمیر، نوسازی و حتی تعویض سنگها، دوباره محل شکافته شدن ظاهر میگردد
نمای نزدیک از شکاف دیوار که تعمیر شده است:
عکس دیگری از محل شکاف که در تعمیری دیگر مرمت شده است:
مقایسه عکسهای زیر با عکسهای بالا نشاندهنده تعمیرات متعدد در سالهای مختلف است:
صحنه ای از افرادی که مشغول تعمیر کعبه از داخل آن هستند:
تصاویر نزدیکی از محل شکاف که تلاش شده است با میخهای بلند و بست فلزی متصل و مهار شود:
پرونده فائزه هاشمی به دادگاه رفت | ||
دادستان کل کشور گفت: به تازگی تحقیق و تفحص درباره پرونده فائزه هاشمی به پایان رسیده است. به گزارش فارس، دادستان کل کشور در نشست خبری امروز خود گفت: به تازگی تحقیق و تفحص درباره پرونده فائزه هاشمی که مربوط به آخرین اظهارات وی مبنی بر اداره کشور توسط عده ای اراذل و اوباش بوده است، به پایان رسیده است. وی افزود: این پرونده از سوی سوی شعبه تحقیق منجر به صدور کیفرخواست شد و بدین ترتیب پرونده به دادگاه رفت. |
نفوذ در صندوق جهانی پول
یک اسرائیلی کاندیدای ریاست صندوق بین المللی پول شد |
||
سیاست روز آنلاین: رئیس بانک رژیم صهیونیستی نام خود را به عنوان یکی از کاندیداهای احراز مقام ریاست صندوق بین المللی پول مطرح کرد. به گزارش سیاست روز آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، استنلی فیچر 67 ساله که از چهره های اقتصادی معتبر رژیم صهیونیستی است اعلام کرد قصد دارد شانس خود را برای احراز این پست بیازماید. اعلام این کاندیداتوری در حالی صورت می گیرد که کارشناسان اقتصادی رقابت اصلی بر سر تصاحب پست ریاست صندوق بین المللی پول را بین کریستین لاگارد فرانسوی و آگوستین کارستنز مکزیکی می دانند. یوال استینیتز، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی گفته که از کاندیداتوری فیچر حمایت خواهد کرد. فیچر پس از اعلام کاندیداتوریاش گفت:«من معتقدم که می توانم به صندوق بین المللی پول و اقتصاد جهانی کمک کنم.» دومنیک استراوس کان، رئیس پیشین صندوق بین المللی پول در پی متهم شدن به اقدام برای تجاوز به یک خدمتکار هتل از مقام خود استعفا کرد. او بعدا در دادگاه از اتهام وارده تبرئه شد. فیچر بخاطر عملکرد خوبی که در صحنه اقتصادی رژیم صهیونیستی داشته، در سال 2009 و 2010 از سوی مجله «اقتصاد جهانی»، رتبه A گرفته بود. با این وجود بعید به نظر می رسد که او بتواند رقابت را از لاگارد یا کارستنز ببرد. یکی از مواردی که انتخاب او را نامحتمل کرده، سن بالای اوست. فیچر که اصالتا امریکایی است، درست قبل از زمانی که به عنوان رئیس بانک اسرائیل انتخاب شود تابعیت اسرائیل را پذیرفته بود. |
در حاشیه جلسه دولتمشایی پیدا شد!جام جم آنلاین: اسفندیار رحیممشایی ،رییس دفتر رییسجمهور عصر روز یکشنبه در جلسه هیات دولت حاضر شد و دقایقی نیز در ورودی ساختمان دولت به همراه رییسجمهور حضور پیدا کرد. به گزارش ایسنا، مدتی بود که اسفندیار رحیممشایی ، رییس دفتر رییسجمهور در جمع اهالی رسانه و خبرنگاران حضور نداشت و این موضوع باعث طرح گمانهزنیهایی از سوی برخی رسانهها شده بود.
زمانی که مشایی پس از پایان جلسه دولت در درب ورودی ساختمان دولت حضور پیدا کرد، مورد توجه عکاسان و خبرنگاران قرار گرفت و از او عکس گرفتند